موسسه ی فرهنگی تک منظوره:
برای ثبت چنین موسساتی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز گرفته شود .این موسسات که فعالیتشان در زمینه ی کارهای فرهنگی و هنری ماننده برگزاری سمینارها و جشنواره ها و یا اموزش در زمینه ی فرهنگی و هنری می باشد .همچنین این موسسات که باعث رشد  فرهنگ و هنر   در جامعه می شوند .
چنان چه بخواهید در زمینه ی موضوعات زیر فعالیت داشته باشید باید از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز بگیرید :
1-فعالیت در زمینه ی خبر گزاری و خبری ،سینمایی،فرهنگی و هنری
2-برپایی کلاسهای اموزشی ماننده خبرنگاری ،روزنامه نگاری
3-تاسیس نماینده گی رسانه های خارجی و داخلی
4-تولید برنامه ی تبلیغاتی و ایجاد دفاتر خدماتی به خبرنگاران و روزنامه نگاران
5-ترجمه ی مقالات و کتاب و انتشار و چاپ انها
6-برگزاری کلاس های فرهنگی و هنری مانند طراحی لباس و مد ،داستان نویسی ،عکاسی و..
7-تولید فیلم های سینمایی و تلویزیونی
8-برپایی جشنواره های خبرنگاری ،سینمایی ،مطبوعاتی
9-احداث نگارخانه های فرهنگی و نمایشگاه
10-ایجاد موسسات فرهنگی که زمینه ی فعالیت انها دیجیتال می باشد
11-برپایی نمایشگاه های مد و لباس
12-فعالیت های مذهبی و قرانی
13-تولید نرم افزار
14-اقلیت های دینی که در کشور وجود دارند برای خود مراکز فرهنگی ایجاد می کنند

نکات:
الف)چنانچه نرم افزارهای تولیدی در زمینه ی فرهنگی نباشد مانند نرم افزار حسابداری یا مالی نیاز به گرفتن مجوز ندارد
ب)چنان چه در انتخاب نام موسسه از کلماتی مانند رزمی ،ورزشی استفاده شود نیاز به گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد نمی باشد زیرا فعالیت فرهنگی محسوب نمی شود

برای تشکیل موسسات فرهنگی تک منظوره چه شرایطی نیاز می باشد :
1-چنان چه اعضای موسسه متاهل باشند 25 سال سن و افراد مجرد 27 سال سن داشته باشند
2-دو نفر عضو و سه نفر به عنوان اعضا هیئت موسس
3-حداقل مدرک قابل ارائه باید کارشناسی باشد
4-با توجه به موضوع فعالیت ،موسسه باید سابقه ی فرهنگی و هنری داشته باشند و به طور تخصصی در این زمینه فعالیت کرده باشد
5-ارائه ی کارت پایان خدمت یا معافیت
6-موسسه باید امکانات لازم را دارا باشد
7-افراد باید در موسسات فرهنگی سابقه ی فعالیت داشته باشند
8-ارائه ی گواهی عدم سو پیشینه
9-شخص باید سابقه بیماری روانی ،ورشکستگی و تقلب نداشته باشد 

برای ثبت موسسات فرهنگی تک منظوره چه مدارکی نیاز است :
1-ابتدا برای تاسیس موسسه باید فرم درخواست را کامل کرده و مدیر مسئول ان را نیز معرفی نمایید
2-کلیه ی اعضای هیئت مدیره باید فرم مربوط به مشخصات فردی را در دو نسخه پر کنند
3-یک نسخه اساسنامه
4-ارائه ی صورت جلسه ی موسسین و هیات مدیره
5-کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه
6-ارائه ی کپی برابر اصل  مدرک تحصیلی یا معادل ان
7-عکس چهار قطعه پشت نویسی شده 
8-ارائه ی کپی برابر اصل شده از کارت پایان خدمت یا برگه ی معافیت
9-ارائه ی سوابق در زمینه ی فعالیت های گفته شده
10-ارائه ی گواهی عدم سو پیشینه و گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر